poniedziałek, 16 września 2019

Gniew opanowany !

Moja przygoda z muzyką Gospel zaczęła się w zeszłym roku
i miało to miejsce w mieście Gniew.
Wtedy to po raz pierwszy miałam przyjemność
odwiedzić to niewielkie miasteczko. Przyjechałam turystycznie z koleżanką - akurat w czasie, kiedy odbywał się Festiwal Muzyki chrześcijańskiej Gospel 
i tak połknęłam bakcyla.
W tym roku przyjechałam po raz kolejny - tym razem jako uczestnik warsztatów Gospel. Powiem jedno: jest moc !!!

Podczas mojego pięciodniowego pobytu w tym mieście niewiele
było czasu na zwiedzanie, gdyż dużo pochłonęła nauka śpiewu, koncerty 
i integracja z innymi uczestnikami.
 Przechodząc wielokrotnie wąskimi uliczkami miasta dostrzegłam jednak  jego niepowtarzalny urok i dbałość mieszkańców o najdrobniejsze detale. 
Zachwyciły mnie brukowane uliczki oraz szyldy powieszone w metalowych ramach.












W tym niewielkim miasteczku znajduje się jedyne w Polsce
Muzeum Kapsla. To miejsce niezwykłe, do którego wejście jest niepozorne,
jakby po prostu wchodziło się do kamienicy, a tam
na klatce schodowej wita nas akwarium wypełnione kapslami.
Stare, drewniane drzwi prowadzą na korytarz, gdzie na ścianach wiszą gabloty pełne kapsli.
Tu można też przeczytać krótką historię kapsla.
Czy wiecie, że kapsel powstał w 1892 roku, zastępując
zamknięcie w postaci korka i był jednym z pierwszych produktów
jednorazowego użytku ?







 Stare Miasto otaczają pozostałości średniowiecznych murów obronnych, ale Gniew to przede wszystkim zamek krzyżacki.

Na mocy ugody w Miliczu w 1282 roku osadę Gniew wraz z ziemią przekazano Krzyżakom. Położenie strategiczne grodu - na rozwidleniu Wisły i uchodzącej do niej Wierzycy - zadecydowało o budowie warownego zamku. Miejsce to stało się świetną bazą wypadową do ekspansji Krzyżaków na całe Pomorze.
W 1297 roku Gniew otrzymał prawa miejskie.
W 1464 roku zamek został zdobyty przez wojska polskie i stał się
siedzibą dla kolejno po sobie następujących starostów.
Urząd ten pełnili między innymi: książę Albrecht St. Radziwiłł, 
Jan Sobieski oraz Zdzisław Zamoyski.

Obecnie - od kilku lat - właścicielem Zamku jest mleczarska grupa Polmlek
z Pułtuska. Zamek otwiera swe podwoje dla zwiedzających 
od wtorku do niedzieli w godzinach: 10-17.
Poza tym w Zamku oraz w Pałacu Marysieńki znajdują się pokoje hotelowe, basen, SPA, kręgielnia oraz restauracja i kawiarnia.
Na wzgórzu zamkowym co roku odbywają się liczne imprezy.










 Niezwykły urok ma całe to zabytkowe miasto, położone nad brzegiem Wisły.












Od 2010 roku symbolem i maskotką miasta jest figurka Misia Maciusia, która jest umiejscowiona na ścianie jednej z kamienic, nieopodal kościoła pw. Św. Mikołaja. 
Miś jest ubierany w rozmaite stroje - w zależności od imprez, które odbywają się w danym czasie w mieście.

Z Misiem związana jest pewna legenda, która znajduje się na tablicy umieszczonej pod figurką.
Podobno spacerując wieczorem w pobliżu kościoła można usłyszeć
jak Miś Maciuś i inne zwierzęta proszą o zgodę między ludźmi
i przyjaźń z przyrodą.












67 komentarzy:

  1. Wspaniale utrwaliłaś w obiektywie klimat tego wyjątkowego miasteczka . Starannie napisany post czyta się z zainteresowaniem . Prawdziwe jest powiedzenie ,że swojego nie znamy .Pozdrawiam serdecznie .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Grażynko :) Lubię małe miasteczka, a Gniew to naprawdę malownicze miasto. Pozdrawiam cieplutko :))

      Usuń
  2. İnteresting details photos 😊 thanks for your sharing 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczne to miasteczko. Widać, że mieszkańcy dbają o jego wygląd - brak krzykliwych reklam, piękne szyldy na metalowych uchwytach. Tak niewiele potrzeba, aby stworzyć niepowtarzalny klimat. Muzeum kapsla z chęcią bym odwiedziła:)
    A warsztaty - super sprawa! Muzykę ostatnio pokochałam całym sercem - od trzech lat uczę jej w dwóch szkołach:) Gospel uwielbiam:)
    Uściski Ula!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow ! Uczysz muzyki !? Ja kocham muzykę !!! Popatrz: jak wiele nas łączy ! Pozdrawiam cieplutko i do następnego poczytania !!!

      Usuń
  4. Nawet człowiek nie wie, ile jest pięknych miejsc w Polsce :) Fajną miałaś wycieczkę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak ! Polska jest piękna. Tylko niektórzy nie doceniają tego co mają. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  5. Byliśmy kiedyś w Gniewie, ale skupiliśmy sie na zamku, a tu takie fajne miasteczko pokazujesz, muszę tam wrócić i pozwiedzać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ! Koniecznie ! Miasteczko naprawdę warte jest zwiedzenia - jest inne niż wszystkie. Prawdziwie urocze, zadbane i malownicze.

      Usuń
  6. Miasteczko pełne uroku (i do tego ze wspaniałym zamkiem) ... nigdy nie byłam :( Oglądam Twoje zdjęcia i z internetu ... piękne miasteczko! Warto je odwiedzić ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto tu przyjechać ! Takie miasto to prawdziwa perełka historii i architektury. Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Wspaniały post Uleńko, bardzo dziękuję Ci za wirtualne zwiedzanie.:) Pozdrawiam serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pięć dni to bardzo mało jak na śpiewanie i zwiedzanie. Nie miałam pojęcia o istnieniu takiego miasteczka, tymczasem ma ono do zaoferowania całkiem ciekawe rzeczy. Mnie zafascynowały kapsle :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, pięć dni to niewiele. Ja nie pokazałam jeszcze wszystkich zakątków i tajemnic tego miasta. Warto tu przyjechać! Stąd jest 40 km do Malborka i tylko 20 km do Kwidzyna. Tam też znajdują się zamki krzyżackie. Można nawet kupić bilet-karnet na zwiedzenie tych trzech zamków.

      Usuń
  9. już parę razy przymierzaliśmy się do tego nadwiślanego miasteczka i ciągle nie dokońca było nam po drodze - chyba w przyszłym roku musimy tamn zajrzeć - piękna wycieczka, a muzyka gospel - hmmm.... cudo! troszeczkę zazdroszczę Uleńko :) ściskam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem... tak czasem bywa, że ciągle jest nie po drodze. Człowiek tyle chciałby zobaczyć… Mimo to zachęcam by przyjechać do Gniewu, Kwidzyna i Malborka. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  10. Byłam w Gniewie miesiąc temu - jestem również jak Ty zauroczona tą miejscowością! Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się chyba minęłyśmy Ewo, bo ja też byłam miesiąc temu. Pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Ze śpiewem u mnie kruchutko ;)) Muzeum kapsla to coś dla mnie zbieram te male cudeńka a nie wiedziałam o tym muzeum:) Gniew warto jak widzę odwiedzić nie tylko ze względu na te kapselki. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, warto i zachęcam. Co roku w sierpniu odbywa się tam Festiwal Muzyki Gospel i jest wiele darmowych koncertów. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  12. Warto odwiedzic takie urokliwe miasteczko, a jeszcze na spiewajaco to prawdziwa przyjemnosc. Gospel to muzyka plynaca z serca, bardzo energetyczna.
    Taka malutka jestes na tym krzesle.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...bo to jest ogromne krzesło !!! Pozdrawiam :)

      Usuń
  13. Piękna relacja i taka dokładna. Muzyka i śpiew... piękna sprawa. Kto śpiewa modli się podwójnie:) Gniew to piękne miasteczko, wychowałam się niedaleko, w pobliżu Kwidzyna, gdzie też jest zamek krzyżacki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Mario ! W Kwidzynie byłam w zeszłym roku. Zwiedziłam tamtejszy zamek. Są w nim ciekawe wystawy - przepiękna wystawa o życiu zwierząt w lesie. Świetnie zorganizowane zwiedzanie. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  14. Bardzo urocze to miasteczko. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ulu wspaniała wycieczka, dobrze cię zobaczyć - super fotka na krześle :) Kolekcje kapsli też mamy ;)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę kolekcjonujesz kapsle ??? Pozdrawiam Beatko :))

      Usuń
  16. Jakie urokliwe miejsce! Świetnie je przedstawiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękne miasto, mnie zachwyciło muzeum :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też jestem zachwycona tym miastem, a muszę dodać, że nie pokazałam jeszcze wszystkich ciekawostek tego miejsca.

      Usuń
  18. Małe miasteczka nierzadko są bardzo ciekawe i urokliwe. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ciekawe miasteczko i ile ciekawych miejsc. Uliczki bardzo klimatyczne. Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich przesyła Krysia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałabyś tu Krysiu pole do popisu - wiele tematów do namalowania. Pozdrawiam :)

      Usuń
  20. Nie znałam Gniewu, a to takie przepiekne i urokliwe miasteczko!
    Najbardziej podobało mi się Muzeum Kapsla - przypomniały mi się czasy gry w kapsle...
    Wyglądasz jak mała dziewczynka na tym krześle ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och ! I ja pamiętam jak na podwórku grało się w kapsle. Przeważnie chłopcy w to grali.
      Krzesło w zamku jest ogromne i trzeba było sposobu, by na nim usiąść. Pozdrawiam :)

      Usuń
  21. Muzeum kapsla - na to bym nie wpadła :))) Mam nadzieję Uleńko, że Ustroń będziesz równie miło wspominała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha ha !!! Znów przede mną kolejna podróż ! Do zobaczenia Gabrysiu !!!

      Usuń
  22. Ciekawa wycieczka,do tej pory wiedziałam tylko ,że Gniew to zamek krzyżacki a to też takie urocze miasteczko i w takim ładnym miejscu.Czy dobrze zrozumiałam,że śpiewasz gospel?Fantastycznie!Gospel,w przeciwieństwie do tego co słychać z naszych kościołów,jest super:)).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ! Śpiewam w chórze Gospel. Ta muzyka łączy ludzi i wyzwala pozytywne emocje. Gniew to urocze miasteczko w niedalekiej odległości od Malborka i Kwidzyna. Pozdrawiam :))

      Usuń
  23. Uluniu
    Ciekawe, malownicze miasteczko wybrałaś na cel podróży😀
    Muzeum Kapsla i tyle ciekawostek, super🤗
    Pozdrawiam najserdeczniej na kolejne miłe dni 🌻❤️☕🙋☀️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :) Gniew to urocze, małe miasteczko. Pozdrawiam cieplutko :)

      Usuń
  24. Na festiwal bym się nie wybrała, ale miasteczko urokliwe. Szyldy jak z wcześniejszych epok, ale "mają duszę", nie to, co migocące neony. Dziękuję, że dzięki zdjęciom i Twojemu opisowi, mogłam zwiedzić i się nie gniewać:-)) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gniew jest piękny... ale nie ma co się gniewać :))) Pozdrawiam serdecznie :)))

      Usuń
  25. Haha widząc tytuł zastanawiałam się co za psychologiczny temat poruszysz albo co Cię tak rozgniewało :D a tu taka fajna miejscowość. Gospel może nie dla mnie ale miasteczko chętnie bym zwiedziła. Niezwykłe i urocze. Misiek tylko dodaje uroku ^^ zameczek piękny. Nawet Muzeum Kapsla wydaje się ciekawe :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha ha ha !!! Rozbawiłaś mnie, ale rzeczywiście w tym przypadku Gniew - ma inne znaczenie. Miasteczko jest urocze ! Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  26. Bardzo ładne, zadbane miasteczko ! Z dzieciństwa pamiętam, że notorycznie grałam w kapsle. Ulubiona gra dzieciaków mojego pokolenia :-) Uściski :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też graliśmy w kapsle, to znaczy chłopcy przeważnie grali. Pozdrawiam Marzenko :))

      Usuń
  27. Nie miałam pojęcia, że w Polsce odbywają się takie imprezy. Z kapslami mam wiele skojarzeń, miałam nawet małe [prywatne muzeum w domu. Czego to człowiek nie kolekcjonował 😊
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Lenko ! Przypomniało mi się, że też różne kolekcje były w moim domu. Kiedyś była taka moda, by coś kolekcjonować. Już od dziecka nas tego uczono, że warto mieć jakieś hobby. Teraz jest zupełnie inaczej . Tym hobby nie musi być zbieranie czegoś. Często jest to sport, muzyka, malowanie. Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę udanego tygodnia !!!

      Usuń
  28. Te mapy do zbierania kapsli są świetne, niestety nie mam czasu na podróże

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie pozostają Ci podróże wirtualne ! Pozdrawiam :)

      Usuń
  29. Piękne miasto. Lubię takie niewielkie miasteczka z ich architekturą i scenerią. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często te małe miasteczka mają wiele uroku. Pozdrawiam :))

      Usuń
  30. Jak miło czytać takie posty o mieście, z którego pochodzi mój mąż, a oboje mieszkamy całkiem niedaleko od Gniewu. Pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gniew to urocze miasteczko i będę do niego wracać ! Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  31. Basen to raczej nowy nabytek, bo dwa lata temu jeszcze go nie było. Przepiękny, zabytkowy kościół kryje przeróżne tajemnice. W dolnej części bocznego ołtarza St. Kostki jest duży, skórzany element. To podarunek króla Jana Sobieskiego- turecki łup wojenny.

    OdpowiedzUsuń

Za każdy komentarz bardzo dziękuję :)))