wtorek, 26 lipca 2022

Malbork - spacerkiem wokół zamku

 W tym roku - jak co roku znów wybrałam się do Malborka, tym razem z moją siostrą.

Dlaczego Malbork ? Jeśli powiem, że to moje miasto rodzinne to chyba nie będzie w tym wielkiej przesady. Od lat tu przyjeżdżałam - do babci, wujostwa i kuzynostwa. Były to wyjazdy wakacyjne - małym fiatem, bez nawigacji i klimatyzacji. Tak się kiedyś jeździło. 

W niewielkiej wsi pod Malborkiem spędzaliśmy lato. Brat mój wstawał wczesnym rankiem, by razem z wujkiem obejść i nakarmić wszystkie zwierzęta w gospodarstwie, a potem jechali dwukółką na pola. Ja z kuzynką chodziłam zrywać dziko rosnące maliny na wałach wzdłuż rzeki Nogat. Potem piekłyśmy ciasto z tymi malinami... Zawsze też odwiedzaliśmy resztę kuzynostwa w Malborku. W mieście robiliśmy  zakupy i co roku zwiedzaliśmy zamek, który jest główną atrakcją tego miejsca.

Obecnie w Malborku mieszka znaczna część mojej rodziny: tata, ciocia i kuzyni z rodzinami. Teraz inaczej patrzę na miasto i na życie też. W końcu mam trochę więcej lat i doświadczenie życiowe. 

Miasto się zmieniło. W tym roku został oddany do użytku nowy bulwar nad Nogatem. Jest naprawdę cudnie ! Po oświetlonych alejkach można spacerować nawet nocą. Jest sporo ławeczek, na których można przysiąść i posłuchać koncertu żab - zupełnie za darmo (!). Wiele osób spaceruje, robi zdjęcia, jeździ na rowerach.

 Bardzo lubię tu przyjeżdżać. Zaszczepił to we mnie mój tata. Mimo, że miasto się zmieniło, zostały wybudowane nowe osiedla to zawsze czuję się tu jak w domu. Bez końca mogłabym śpiewać: "lubię wracać tam, gdzie byłam już", które w tym przypadku brzmią tak prawdziwie.

Ciekawostki

1. Zamek Krzyżacki na pewno warto zwiedzić - to nie ulega wątpliwości. Jednak trzeba wiedzieć, że na zwiedzanie trzeba sobie zarezerwować 3,5 godziny. 

2. Oprócz zwykłego zwiedzania Muzeum Zamkowe oferuje zwiedzanie nocne, które trwa znacznie krócej niż zwiedzanie w dzień.

3. Można obejść zamek poza jego murami - zaczynając od Bramy Garncarskiej i skorzystać z trasy edukacyjnej wyposażonej w tablice interaktywne, ale mało osób o tym wie.

4. Można zakupić jeden bilet na zwiedzanie trzech, położonych niedaleko siebie zamków - w Malborku, Sztumie i Kwidzynie.

5. Ciekawe informacje na temat historii miasta znajdziecie - tu.





Podczas II Wojny Światowej miasto zostało zniszczone w 80%, a cegły z malborskiej starówki zostały użyte do odbudowy Warszawy.
Nowe osiedle z pięknymi fasadami stylizowanymi na gotyckie - to nowe Stare Miasto. Ostatni budynek po prawej to odbudowana w całości Szkoła Łacińska, w której mieści się biblioteka i Centrum Kultury i Edukacji. Gotyckie zabytki, które zachowały się do obecnych czasów to kościół farny, ratusz, fragmenty murów obronnych i dwie bramy miejskie.














32 komentarze:

  1. Świetna wycieczka Ula. dla mnie również... powspominałam swoją wizytę w Malborku.
    Serdecznie Cię pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki kochana ! Cieszę się, że tym postem obudziłam wspomnienia. Ściskam i moc pozdrowień posyłam do Ciebie :)))

      Usuń
  2. Byliśmy i w Malborku, i w Kwidzynie, także polecamy!
    Na zdjęciach piękne także chmury:-)
    Wypada znów odwiedzić Malbork i przyjrzeć się także miastu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Rzeczywiście zamek w Kwidzynie jest wart uwagi. Ja bardzo miło wspominam wizytę na zamku w Kwidzynie. Dobrze zorganizowane zwiedzanie ze słuchawkami i życzliwi ludzie.
      Miasto Malbork nie jest duże i łatwo ogarnąć gdzie co jest. Ja bardzo lubię robić tam rozmaite zakupy. Hi hi ! Wiem, że to brzmi tak banalnie, ale "diabeł tkwi w szczegółach" ! Pozdrawiam :)))

      Usuń
  3. Do Malborka na pewno wybiorę się, gdy dzieci będą trochę większe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja córka miała 2,5 roku i dała radę zwiedzić całość na własnych nogach. Spoko!

      Usuń
    2. To fakt ! Zawsze można wybrać taką opcję wyprawy, by każdy był zadowolony. Pozdrawiam :))

      Usuń
  4. What a nice places:) thanks for your sharing..l

    OdpowiedzUsuń
  5. Malbork od zawsze mnie fascynował i byłam przeszczęśliwa, zwiedzając go.
    Piękne zdjęcia, zwłaszcza te wieczorne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ! Nie dziwię się, bo zamczysko naprawdę robi wrażenie. Warto na przykład zrobić sobie wyprawę szlakiem gotyckich zamków. Pozdrawiam :))

      Usuń
  6. Fajna wycieczka w zamku byłam dwa razy

    OdpowiedzUsuń
  7. Najbardziej okazały zamek krzyżacki, byłam kilka razy, zawsze robił na mnie ogromne wrażenie. Jak to dobrze, że "stare śmieci pięknieją" tym przyjemniej się tam wraca.
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, można by nawet powiedzieć, że są ocalone od zapomnienia. Pozdrawiam Celu :))

      Usuń
  8. Byłam w Malborku na zamku i bardzo mi się podobało :).

    Widzę, że wieczorem też jest pięknie :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam wieczory nad Nogatem i nocne zwiedzanie !

      Usuń
  9. Zamek zwiedzałam w dzień – jeśli mnie pamięć nie myli – 3 razy. Chcę skusić się kiedyś na nocne zwiedzanie.
    Też lubię Malbork, dwa lata temu przespacerowaliśmy prawie całe miasto. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo ! Miło mi, że tu byłaś. Widać, że lubisz spacery. Ważne jest z kim się spaceruje. Domyślam się, że towarzystwo do rozmowy i spaceru było idealne. Pozdrawiam ciepło :))

      Usuń
    2. Dla mnie nie ma to znaczenia, tak samo szczęśliwa jestem w towarzystwie jak i w samotnej podróży. :)

      Usuń
  10. Przepięknie pokazałaś swoje rodzinne miasto. Wstyd przyznać się ale nie byłam w Malborku. To też z dużą przyjemnością obejrzałam zdjęcia. Dobrze, że odbudowane, czy wręcz zbudowane zostało to co ciekawe. I Malbork przypomina poprzednie miasto. Piękne są takie wspomnienia z rodzinnych miejsc, spotkań z bliskimi. To są niezapomniane chwile. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Tak, chwile z dzieciństwa i wakacji są niezapomniane. Miło wspominam tamten czas. Pozdrawiam Cię ciepło :))

      Usuń
  11. Świetne zdjęcia. Chciałabym znów odwiedzić Malbork, bo od ostatniej wizyty minęło aż kilkanaście lat. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są takie miejsca, za którymi się tęskni i są takie, które odwiedza się tylko raz i to wystarczy. Ja nieustannie tęsknię za Tatrami... Pozdrawiam serdecznie :))

      Usuń

      Usuń
  12. Piękne jest Twoje rodzinne miasto. Byłam dwa lata temu i zrobiło na mnie duże wrażenie. Chętnie wrócę do Malborka.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Pozdrawiam serdecznie Łucjo !!!

      Usuń
  13. Zamek jest piękny. Chciałabym tam pojechać

    OdpowiedzUsuń
  14. W Malborku byliśmy razem całą rodziną ,jeszcze z małymi dziećmi !
    Mnie zachwycił zamek - piękny 🙂🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zamek rzeczywiście robi wrażenie. Samo miasto jest dosyć zwyczajne i spokojne. Pozdrawiam :))

      Usuń
  15. Wspaniała wycieczka - piękne ujęcia :) Jak miło cię widzieć Ulu :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa Beatko :) Pozdrawiam :))

      Usuń

Za każdy komentarz bardzo dziękuję :)))