niedziela, 30 sierpnia 2020

Kolorowy świat motyli

 Nie znam się na motylach. Nie znam ich nazw gatunkowych,

 ale chętnie robię im zdjęcia i obserwuję. Wyglądają tak niewinnie i delikatnie...

gdy przelatują subtelnie z kwiatka na kwiatek. 

Oto te, które udało mi się "upolować":

 

Rusałka pawik - to dość popularny w Polsce motyl, którego można spotkać
wszędzie tam, gdzie kwitną kwiaty.






Rusałka pokrzywnik - to motyl spotykany w różnych siedliskach,
głównie na terenach o żyznej glebie, w obszarach rolniczych i miejskich.






Rusałka osetnik - jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych motyli na świecie.
Nie spotkamy jej jedynie na Antarktydzie, w Australii i Ameryce Południowej.
Występuje w różnych siedliskach, ale najliczniej tam, gdzie są osty.



...i wiele innych. Z własnych obserwacji wiem, że motyle lubią żywić się
nektarem z kwiatów zabarwionych na fioletowo. Największe skupisko motyli
w moim ogrodzie znajduje się tam, gdzie kwitnie lawenda,
liatra kłosowa, przegorzan pospolity i kocimiętka.









A w nocy też fruwają motyle...
Ćmy są zazwyczaj grubsze i bardziej włochate niż motyle dzienne. Ich ubarwienie jest
zwykle brązowe lub szare i służy jako kamuflaż, gdyż prowadzą one nocny tryb życia.
Kwiaty lawendy, budlei czy floksów są chętnie odwiedzane przez ćmy o zmierzchu 
lub nad ranem. Jeśli przy roślinach umieścimy lampy - możemy zobaczyć 
to nocne widowisko.
Ćmy lecą do światła, ponieważ posiadają dobrze rozwinięty mechanizm nawigacji,
który służy im podobnie jak latarnia morska żeglarzom.









31 komentarzy:

  1. Ulcia, ja mam podobnie z motylami. Kocham je oglądać, fotografować, a wiele nazw jest mi obca 😊. Przepięknie je uchwyciałaś, śliczne zdjęcia!!! I jakie ładne ćmy, zwłaszcza ta z odrobiną zieleni! Nie wiem czemu, ale mój młodszy syn ciągle się ich boi. Buziaki kochana i miłego dnia życzę 😘😊.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też trochę się boję ciem. Ta zielona i mnie się spodobała ! Bardzo dziękuję za odwiedziny :) Pozdrawiam serdecznie :))

      Usuń
  2. Bardzo lubię wizyty w insektariach - byłam już w kilku takich, ostatnio 2 lata wstecz w Poczdamie. Ale miałam też okazję zwiedzać takowe na wyspie Manau nad Jeziorem Bodeńskim i w Singapurze. Tam to było prawdziwe przeżycie- motyle o rozpiętości skrzydełek wróbla a do tego w prześlicznym błękicie.I, co też jest ciekawe, można zobaczyć motyle w różnych fazach ich życia, przypatrzeć się jak spijają sok np. z plastra ananasa.
    Miłego;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och Ty !!! Światowa kobieto !!! A ja nie byłam nigdy w takim insektarium... i troszkę Ci zazdroszczę. To musi być ekscytujące i szalenie ciekawe ! Już to, co piszesz sprawia, że chciałabym to zobaczyć. Wiem, że w Polsce są motylarnie, a teraz to już chyba ostatni moment , by je odwiedzić ?
      Pozdrawiam serdecznie :)))

      Usuń
  3. Piękne zdjęcia.Zdecydowanie wolę dzienne motyle ze względu na ich ubarwienie:-)
    U mnie też chętnie siadają na floksach i jeżówkach.Raz widziałam pazia królowej i czasami bywa fruczak gołąbek, który jest wprawdzie ćmą, ale mi przypomina koliberka z powodu sposobu pożywiania się.A ile jest gatunków pszczół? Dopiero to zauważyłam niedawno.Działka/ ogród to fascynujące miejsce. Pozdrawiam serdecznie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację - ogród to fascynujące miejsce i tyle się w nim dzieje...
      Chyba nigdy nie widziałam fruczaka gołąbka, ale już kiedyś o nim słyszałam. Jeśli chodzi o pazia królowej to podobno kiedyś był to bardzo popularny motyl. Obecnie z powodu degradacji środowiska jest okazem rzadko spotykanym. Dziękuję za Twoją obecność ! Pozdrawiam cieplutko :))

      Usuń
  4. Jakby ich nie nazywać - ciem ( Ćmów..) bardzo nie lubię...choć pewnie to nie ich wina, że lubić się nie dają. Zdjęcia piękne Uleńko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha ha ! Ja też nie przepadam za ćmami, ale one są dobrymi fotomodelkami :)
      Pozdrawiam Gabrysiu :)))

      Usuń
  5. Bardzo lubię fotografować motyle. Ostatnie fotografie to"motyle nocy" też piękne choć skromnej ubarwienie. Udaną sesja fotograficzna😊🦋

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Lucynko :) Powiem Ci, że te nocne dają się fotografować chętniej niż motyle dzienne. Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Piękne motyle i te "dzienne i te nocne"😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Ładna kolekcja motyli. Nawet ćmy na fotografii dobrze wyglądają. Stworzenia, które trudno fajnie sfotografować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak ! Ogólnie to motyle są bardzo ruchliwe i trzeba wielu prób i cierpliwości, żeby uchwycić ich piękno. Ćmy natomiast są jakby troszkę leniwe i potrafią przysiąść na dłużej w mieszkaniu, pod lampą. Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Motyle są przepiękne, niestety mam wrażenie, że z roku na rok jest ich coraz mniej. Winą za to obarczam środki ochrony roślin, nazbyt chojną ręką sypane na pola wokół mnie. Dzięki za piękne zdjęcia i garść informacji :)
    Pozdrawiam serdecznie 🙋

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To my - ludzie sami niszczymy nasze środowisko życia, nie szanujemy tego , co mamy. Wiele gatunków zwierząt i roślin po prostu przestaje istnieć. Szkoda... Cieszmy się tym, co jest wokół nas ! Pozdrawiam :))

      Usuń
  9. Piękne zdjęcia. U nas też jest ich dużo jednak zabrakło mi cierpliwości, by je uwiecznić na fotkach. Za nocnymi ćmami jednak nie przepadam. Pozdrawiam 🌹🥀🌻

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha ha ! Też nie przepadam za ćmami, ale gdy one zgodziły się pozować do zdjęć - to je uwieczniłam ! Dziękuję za Twoją obecność :) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  10. Śliczne! Uwielbiam motyle i kiedy byłam mała to je łapałam, co co prawda nie było dla nich dobre, ale nie byłam tego świadoma

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha ha ha ! Dzieci mają różne pomysły :) Człowiek nie pozna świata, gdy go nie poczuje własnymi zmysłami. Pozdrawiam serdecznie :)))

      Usuń
  11. Witaj moja Ukochana, ja tak samo jak Motyle tak i ćmy Koham. Oba gatunki są nieco przerazajace ale jakie piekne ! Buziaczki Kochana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och ! Szymko !!! Jesteś dla mnie jak skowronek, który zwiastuje dobre wieści i sprawia, że się uśmiecham :) Pozdrawiam Cię i ściskam :))))

      Usuń
  12. Ja tez nie znam się na motylach, ale co szkodzi podziwiać?
    Zawsze odwiedzamy motylarnię w poznańskim ZOO:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziwiam, podziwiam... ale w motylarni jeszcze nie byłam. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  13. Jak byłam mała tato nam zrobił siatke na motyle i łapalismy je na łace, potem wypuszczaliśmy nie robiąc im krzywdy. ot takie wspomnienie lata z dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och ! Jakie miłe wspomnienie... już wyobraziłam sobie dzieci biegające z siatkami po łące... cudnie !!!

      Usuń
  14. Zastanawiam się dlaczego niektóre ćmy są bardzo kolorowe - widziałem jasnozieloną, ale też i zupełnie białą (piórolotek). Chociaż najbardziej zaskoczyła mnie ćma, która wyglądała niczym kawałek drewna - niemal nie do odróżnienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację - ćmy są również bardzo kolorowe, a nie tylko szare czy czarne.
      Obejrzyj sobie ogromną ćmę - Pawica atlas. Nie dość , że jest pokaźnych rozmiarów, to jeszcze pięknie ubarwiona.
      To piękne stworzenia !!!

      Usuń
  15. Jakie piękne te motyle rusałki!
    Takie kolorowe cuda natury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda ! Motyle są cudem ! Kolorowe, delikatne, żyją krótko - około 10 dni. zapylają rośliny i cieszą oczy !!!

      Usuń

Za każdy komentarz bardzo dziękuję :)))