piątek, 2 października 2020

Kalendarz ogrodnika - wrzesień

 Właśnie skończył się wrzesień. To dobry miesiąc, by zrobić porządki w ogrodzie. Jest jeszcze ciepło, ale powoli zbliżają się chłodniejsze dni. Warto wykorzystać ten czas na porządkowanie ogrodu i przygotowanie do zimy. 

Teraz widać dokładnie, które rośliny zaaklimatyzowały się w nowym miejscu, a które być może warto przesadzić. 


Co możemy zrobić w ogrodzie na początku jesieni ?

1. Roślinom ekspansywnym, nadmiernie rozrastającym się należy przyciąć nadmiar pędów, by ograniczyć ich rozrost lub zabezpieczyć je w taki sposób, by nie skolonizowały całego ogrodu. Można posadzić je na rabacie w donicach z otworami w dnie. U nas zbyt mocno rozrosła się trawa ozdobna - turzyca Morrowa "Ice Dance". Dlatego też została przesadzona w inne miejsce i posadzona w donicach.

2. Sadzimy rośliny cebulowe, które zakwitną wczesną wiosną, takie jak: tulipany, hiacynty, narcyzy, krokusy, szafirki czy śnieżyce.

3. Przycinamy liście niektórych bylin, których części nadziemne zamierają,  na przykład: piwonie.

4. Systematycznie zgrabiamy opadające liście z drzew. Można je złożyć na kompoście - jeśli nie mają oznak choroby.

5. Wykopujemy warzywa korzeniowe: marchew, pietruszkę, buraki.

6. Przycinamy róże wielkokwiatowe i pnące. Te drugie można  przycinać w okresie od sierpnia do połowy września. Róże pnące przycina się dopiero w trzecim roku od posadzenia.

7. Zbieramy owoce: maliny, jeżyny, winogrona, jabłka, gruszki, śliwki.

8. Można zająć się rozmnażaniem roślin zimozielonych, takich jak: laurowiśnia, ostrokrzew czy mahonia - z sadzonek pędowych. U nas pobieraniem sadzonek zajmuje się mąż.

9. Planujemy i zakładamy rabaty bylinowe. Sadzimy drzewa owocowe i krzewy ozdobne.

10. Gdy dni są ciepłe i bezdeszczowe - podlewamy. 

Ja oprócz tego przyglądam się roślinom i ogrodowi, obmyślam nowe rabaty i miejsca wypoczynku. Obserwuję gdzie są najbardziej nasłonecznione miejsca, gdzie potrzeba dosadzić jakieś rośliny.


W naszym ogrodzie prace wrześniowe polegały głównie na przesadzaniu roślin, dla których znaleźliśmy bardziej odpowiednie miejsce niż dotychczas. Gdzieniegdzie dosadziłam kilka cebulek kwiatowych oraz posadziliśmy sadzonki truskawek. Przybyły też nowe byliny, które zakupiliśmy na kiermaszu ogrodniczym w Szczecinie. To między innymi: jeżówki i rutewki.

Pozostało mi jeszcze delikatnie przyciąć różę historyczną, która w tym roku bardzo się rozrosła oraz usunąć przekwitłe rośliny jednoroczne.

Co jeszcze można na początku jesieni...? 

My wymieniamy się roślinami ze znajomymi.





 Historyczna róża burbońska Louise Odier.





Zimowit jesienny / Colchicum /







 Kosmos ( onętek ) - roślina jednoroczna.



Kapusta ozdobna




Truskawki - jeszcze przed posadzeniem.


Nasz ogrodowy "pomocnik" - postrach jaszczurek i żab !









Jeżówki / Echinacea /









37 komentarzy:

  1. Moje balkonowe pelargonie, które calutką minioną zimę na nim kwitły, wyraźnie odżyły gdy skończyły się upały. Kwitną jak oszalałe. Ogród to rozrywka dla tych co lubią wszystkie prace z nim związane. Masz piękny ogród i....mnóstwo pracy w nim. Ale skoro jest Twoją pasją a nie "strupem na głowie" to wszystko jest w porządku.
    Serdeczności;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kocham ogród, choć nie zawsze mam na niego czas. Staram się tak planować rabaty i grządki, by ułatwić sobie pracę - co nie oznacza, że nie ma nic do roboty. Po prostu przez nasze działania, tej pracy jest troszkę mniej. Pozdrawiam serdecznie :))

      Usuń
  2. What a nice Photos 😊 thanks for your sharing 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo przydatne wskazówki dla każdego ogrodnika.
    Kwitnienie jeszcze się nie skończyło, zwlekam z czyszczeniem ogrodu, żeby do końca się nim nacieszyć.
    Pozdrawiam serdecznie.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja, podobnie jak Ty - cieszę się ogrodem, a jesienią ogród ma tyle uroku. Jednak porządki wolę już stopniowo zaczynać, bo wiem z autopsji, że gdy robi się chłodno i mokro - to już nie idzie mi praca w ogrodzie.
      Uściski posyłam :))

      Usuń
  4. Mnie te prace omijają, choć przyznam szczerze, że nie ma nic bardziej relaksującego niż właśnie prace w ogrodzie. Pelargonie na balkonie jeszcze kwitną, ale zapewne jak przyjdą większe chłody, będę musiała je wynieść do przezimowania...
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pelargonie... ach, rozmarzyłam się ! Teraz jest dobry moment, by pobrać z nich sadzonki. Ja mam tylko trzy pelargonie i pierwszy raz chcę spróbować zrobić z nich sadzonki. ściskam i pozdrawiam :))

      Usuń
  5. Bardzo pomocna lista jesiennych prac w ogrodzie :) Cudne migawki, ten ozdobny słonecznik mnie zachwycił, uwielbiam je, a już od wielu lat nie sadzę, bo nie mam miejsca na jednoroczne rośliny.
    Pozdrawiam ciepło, Agness :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chyba też wolę byliny, ale nie gardzę roślinami jednorocznymi. Wśród kwiatów letnich jest tyle pięknych perełek ! Pozdrawiam cieplutko :))

      Usuń
  6. Świetny poradnik, jak się okazuje nie tylko dla początkujących;) Przypomniałaś mi, że miałam rozmnażać ostrokrzew! Zaciekawilas mnie różą historyczną. U mnie róże nie chcą rosnąć. Czego to ja już nie robiłam przez ostatnie dziescia lat i zawsze klapa. Przyjęła się i rośnie już kilkanaście lat róża parkowa, którą znajomi wykopali u siebie, i chcieli wyrzucić bo stara i brzydka. Posadzona bez przekonania obok maleńkiego lilaka, przetrwała. I tak sobie rosną razem, róża parkowa z bzem lilakiem :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz !? U mnie dwie róże też rosną w pobliżu lilaka. Jedną różę posadziliśmy w całkowitym cieniu, w żyznej glebie, w zacisznym miejscu. Tak nam podskoczyła, że całą ostatnią zimę była zielona - nie zgubiła wszystkich liści i z miniaturki wyrosła do metra wysokości i pięknie kwitła całe lato.

      Usuń
  7. No tak miłośnicy ogrodów mają pełne ręce roboty,ale ile radości będzie w następnym roku. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma radości, bez pasji tworzenia. Pozdrawiam :))

      Usuń
  8. Bardzo marzę o swoim ogrodzie już Kochana, ściskam mocno :* Buziaczki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętaj Szymko, że ogród możesz mieć również w miniaturze - w skrzynce, misie lub mini szklarence. Buziaki :)))

      Usuń
  9. Jesień jest bardzo pracowitym okresem w ogrodzie. Można sadzić i przesadzać. Na pewno trzeba przygotować rośliny do zimy, wiec na pewno się nie nudzisz. ogród piękny i zadbany, wiec na pewno pilnujesz i pracujesz 😀
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - w moim ogrodzie jest sporo pracy jesienią. Sądzę, że to dlatego iż nie jestem systematyczna, ale lubię przebywać wśród roślin. Pozdrawiam cieplutko :))

      Usuń
  10. Pięknie, jesiennie w Twoim ogrodzie:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ulu pięknie i niech będzie cudna złota jesień byś mogła wyjść z kubkiem i podziwiać :) I ostatni punkt podziwiamy- napawamy sie pięknem własnego ogrodu, łapiąc ostatnie promyki słońca :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Beatko - podziwiamy, podziwiamy, podziwiamy... Kocham to i często drepczę po ogrodowych ścieżkach z kubkiem, w szlafroku i z aparatem w dłoni. Teraz to już coraz chłodniej się robi - to nie będę spacerować w szlafroku :) Pozdrawiam cieplutko :))

      Usuń
  12. O tej porze roku ogród też wygląda pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Sporo pracy ale czego się nie robi dla tak pięknego ogrodu <3 ja niestety mogę sobie tylko pomarzyć. Za to na pewno na przyszły rok przystroję balkonik kwiatami <3

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja nawet nie wiedziałam że te wiosenne trzeba sądzić teraz. Tak bardzo się znam haha.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ogród jest fajny o kązdej porze roku... Spełniam marzenia - kupiliśmy ranczo - ponad 80 arów więc mamy co robić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, jak fajnie !!! Będzie co robić już do końca życia ! Najważniejsze, by mieć cel i do niego zdążać. Do tego potrzebne są właśnie marzenia ! Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  16. Pięknie pokazalas na zdjęciach swój ogród. A te informacje na temat prowadzenia ogrodu bardzo przydatne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłaś skorzystać :)) Pozdrawiam :))

      Usuń
  17. We wrześniu i w ogóle jesienią jest sporo do zrobienia w ogrodzie. Zresztą, kiedy nie ma? I fajnie, bo praca w ogrodzie daje tyle radości prawda?

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Za każdy komentarz bardzo dziękuję :)))