sobota, 23 grudnia 2023

Tradycja

 Wczoraj po południu spotkałam się z przyjaciółką w kawiarni, w centrum miasta. Wystrój, muzyka i palące się świece wprowadziły nas w świąteczny nastrój. Było miło i przyjemnie, mimo że za oknem deszcz. Poplotkowałyśmy sobie o codziennych sprawach i o tych mega ważnych - o emocjach, wrażliwości, o tym co dla kogo dobre, itd. Lokal był prawie pusty. Oprócz nas przy innym stoliku siedziała tylko jedna para. Pomyślałam: gdzie podziali się wszyscy ludzie ? Na koniec spotkania przytuliłyśmy się i złożyłyśmy sobie życzenia świąteczne.

Następnie wybrałam się do galerii handlowej, by coś tam kupić, dokupić - jak to przed świętami. Ludzi było dużo w każdym sklepie. Tłoczyli się, tarasowali przejścia, zastanawiali długo nad zakupem, snuli pomiędzy regałami. Pomyślałam: dlaczego ? Dlaczego tak żyjemy ? Pędzimy z telefonem w ręku, teczką pod pachą i nie mamy czasu na to, co naprawdę ważne. Przecież w tym jednym dniu nie nadrobimy całego roku. Wrzuciłam na luz i zrezygnowałam z zakupów. W drodze do samochodu kupiłam na straganie mały upominek dla siebie.

Została refleksja. W dzisiejszych czasach nowoczesnych utraciliśmy to, co najważniejsze. Nie spotykamy się, nie rozmawiamy, rzadko kiedy jesteśmy mili, uprzejmi, dobrzy, bezinteresowni. Coraz częściej warczymy na innych, krytykujemy, zazdrościmy, obrażamy się. Gdy nadchodzą święta kupujemy drogie prezenty, by... no właśnie ! Po co ? Czy po to, by rozgrzeszyć swoją nieobecność, brak zainteresowania, brak czasu ? Czy tym prezentem chcemy wyrazić wszystkie uczucia, na które nie znaleźliśmy czasu przez cały rok ? Może tak, a może nie. Ja już naprawdę nie wiem. Może zawsze tak było, a ja coś wymyślam, bo po prostu się starzeję ?

Gdy byłam dzieckiem - owszem - bardzo ważne były dla mnie prezenty, lecz one miały zupełnie inny wymiar. W sklepach prawie niczego nie było. Cieszyłam się, że dostanę coś wyjątkowego i zawsze była to wyjątkowa rzecz, choć czasem drobna i banalna. Poza tym przed wigilią siedziałam z babcią w kuchni i lepiłam pierogi, tarłam chrzan. Potem z dziadkiem ubierałam choinkę. Dziadek opowiadał historie o każdej bombce, a potem siadaliśmy wygodnie przed telewizorem i oglądaliśmy razem film. Przed świętami w domu panowała ogólna krzątanina - dużo pracy, rozmów i śmiechu, ale bez spiny.  Na wieczerzę każdy zakładał odświętne ubranie, tradycyjnie dzieliliśmy się opłatkiem, śpiewaliśmy kolędy i smakowaliśmy każdą potrawę.

Potem długo jeszcze te wigilie w naszym domu tak wyglądały, nawet gdy dziadków zabrakło. Wszyscy zjeżdżali się do nas. Teraz, gdy każde z rodzeństwa przeprowadziło się do pięknych domów - wigilia stała się problemem. Zawsze pada pytanie: u kogo ? Jakoś nikt nie chce podjąć się tego zadania. Każdy ma inne plany, swoją rodzinę, teściów. Brakuje spontaniczności i zwykłej radości.

***

"Tradycja to dąb, który tysiąc lat rósł w górę [...]

Tradycja naszych dziejów jest porowym murem,

to jest właśnie kolęda, świąteczna wieczerza, 

to jest ludu śpiewanie, to jest ojców mowa.

To jest nasza historia, której się nie zmieni,

a to co dookoła powstaje od nowa 

to jest nasza codzienność, w której my żyjemy."

                                    / cytat z filmu "Miś" 1980r./


Kochani ! Życzę Wszystkim radosnych Świąt Bożego Narodzenia, przepełnionych serdecznością i miłością !




46 komentarzy:

  1. To prawda pędzimy nie wiadomo dokąd, gromadzimy nie wiadomo po co i gubimy to co naprawdę ważne, a czas ucieka. Radosnych Świąt

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie napisane, Ulu.
    Na szczęście wielu z nas odchodzi od szaleństw na siłę.
    Oby nowy rok przyniósł Ci wiele pięknych chwil, a zdrowie dopisywało!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Niech te Święta będą pełne radości i uśmiechu !

      Usuń
  3. Kocham kawiarenki właśnie za taki spokojny i powolny czas jaki można razem lub samotnie spędzić.
    W sumie... w tym tygodniu nie byłam w żadnej, nie ma czasu, dużo pracuję, bo w handlu teraz najtrudniejszy okres, ale domyślam się, że ludzie szaleją na zakupach.

    Nie masz wrażenia, że ludzie tylko w te święta są gotowi spotkać się razem z całą rodziną, z przyjaciółmi chwilkę wcześniej, że tak jakby w tej całorocznej pogoni nie starczało czasu na nic więcej dla nikogo? Teraz szykują się, sprzątają, jakby cały ten szał miał zamieść pod dywan całoroczną ignorancję i brak telefonów...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taak. Dokładnie tak jest, lecz z drugiej strony pomyślałam sobie - dobrze, że jest chociaż ten świąteczny czas, kiedy wszyscy jesteśmy niejako przymuszeni, żeby na chwilę się zatrzymać. Gdyby nie to to nadal wszyscy by biegali w pośpiechu nie wiadomo po co, tracąc to, co najważniejsze. Spokojnych Świąt !

      Usuń
    2. Pomyślałam sobie, że te święta są dość wyjątkowe, bo mamy aż 3 dni czerwone w kalendarzu. Wigilia pierwszy raz dla niektórych jest spokojnym dniem bez latania po sklepach do samego końca. To tak się da? No popatrz... ;) To może przynieść refleksje. Może następne święta będą spokojniejsze, może padną twarde postanowienia, by zatrzymać się już wcześniej.

      Usuń
    3. O tak ! Jestem na "tak" ! Ja już w tym roku sobie coś postanowiłam i zamarzyłam na następny rok :)

      Usuń
  4. Takie spotkania potrafią wprawić w odpowiedni nastrój.

    OdpowiedzUsuń
  5. Spokojnych świąt oraz wszelkiego dobra Uleńko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Tobie również życzę: ciepełka rodzinnego, spokoju i dobroci w ten świąteczny czas.

      Usuń
  6. Piękny, refleksyjny post za który Ulu bardzo dziękuję. Dziękuję również za życzenia bożonarodzeniowe. Ja także życzę Ci:
    by te dni były pełne zdrowia, radości, atmosfery i miłości...
    Niech będą one czasem niezapomnianym, spędzonym bez pośpiechu w gronie najbliższych.
    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Łucjo ! Dobrych dni i dobrych ludzi !!! Radosnych Świąt !!!

      Usuń
  7. Błogosławionych Świąt Ula, Niech Jezus rodzi się w naszych sercach- to sedno tych Świąt, wszelkiego dobra :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Aga ! Jak zawsze masz rację - najważniejsze, by Jezus narodził się w sercach ! Spokojnych i radosnych Świąt Ci życzę !

      Usuń
  8. Uleńko, dziękuję za życzenia. Tobie również życzę wspaniałych świątecznych chwil.
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :) Spokoju, radości i dobroci !!!

      Usuń
  9. To prawda Ulu, takie to życie się zrobiło, Radosnych Świąt. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za dużo tego, za dużo pracy, obowiązków, zajęć wszelkich i do tego jeszcze ten komputery i wszechstronne i wszechobecne telefony, które powodują, że żyjemy szybko i na wielu płaszczyznach. Spokojnych Świąt życzę !!!

      Usuń
  10. Ulu niestety coraz częściej jest tak jak piszesz. Wszystko w biegu, trochę na wariata i niestety nie przychodzi refleksja że trzeba się zatrzymać.... ale pomimo tych smutnych przemyślenia życzę Ci zdrowych spokojnych radosnych i rodzinnych świąt Bożego Narodzenia 🌲❄️🎄❄️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)) Tobie również życzę spokojnych Świąt i wiele radości !!!

      Usuń
  11. Dziękuję za życzenia. ;) Błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia spędzonych tak, jak tego pragniesz i potrzebujesz. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Moniko :)) Bardzo lubię właśnie takie życzenia. Ściskam i pozdrawiam :))

      Usuń
  12. Wesołych świąt Bożego Narodzenia życzy Krysia. A tak poprostu wszystkiego najlepszego w nowym roku i na święta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Krysiu ! Tobie też - dobrego startu w Nowy Rok !!!

      Usuń
  13. Życzę Pani pięknych i zdrowych Świąt Bożego Narodzenia! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję pięknie !!! Tylko po co to "Pani"? Od razu poczułam się jakbym miała 98 lat, a ja jeszcze młoda... hi hi !!! Samych dobrych dni Ci życzę :)

      Usuń
  14. Spokojnych i pełnych miłości Świąt:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Madziu :)) Tobie również życzę spokojnych Świąt Bożego Narodzenia ! Niech cud się stanie !!!

      Usuń
  15. Dzisiaj świat pędzi coraz szybciej i ludzie już zapomnieli jak to jest spotykać się w gronie i rozmawiać na luzie.
    Tylko w filmach można zobaczyć te świąteczne, wspólne przygotowania i rodzinne spotkania - lubię te filmy, wzruszają mnie i przenoszą w świat, który chciałabym widzieć na co dzień.
    Dziękuję za życzenia i je w pełni odwzajemniam. :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za Twoje zdanie. Ja też lubię te filmy o świętach, gdzie spotyka się rodzina i ucztują, i świętują... Życzę Ci cudownych Świąt !!!

      Usuń
  16. Chyba trochę sami wpędzamy się w ten kołowrotek przedświątecznej bieganiny. Ja nauczyłam się odpuszczać. W tym roku u nas nie jest perfekcyjnie, ale jest bez spiny, spokojnie i z uśmiechem. I czy nie o to w świętach chodzi?
    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Królowo ! Jak najbardziej popieram Twój pomysł. Właśnie o tym pomyślałam sobie i chcę zrealizować na następne święta. Po pierwsze - bez spiny ! Mnie już i teraz po części się to udało. Pamiętać należy, że najważniejszy jest człowiek ! Wesołych Świąt !

      Usuń
  17. Wspaniałych, radosnych Świąt!!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Przedświąteczne przygotowania zawsze przysparzają tyle zachodu. A przecież Jezus i tak do nas przyjdzie pomimo brudnych okien i mniejszej ilości potraw. Piękne masz wspomnienia.
    Kochana Uleńko, z okazji świąt chcę życzyć Tobie i Twoim najbliższym wszystkiego co najlepsze! Niech to będzie czas przepełniony wiarą, nadzieją i miłością, a także pokojem w sercu i w rodzinie. Niech Twoje wnętrze stanie się stajenkę dla nowonarodzonej Dzieciny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karolinko ! Jak Ty pięknie mi napisałaś ! Serdecznie dziękuję za te życzenia. Cud dzieje się w nas, jeśli tylko jesteśmy gotowi otworzyć się na Niego. Pozdrawiam i życzę Tobie cudownych Świąt Bożego Narodzenia !!!

      Usuń
  19. Niestety takie czasy przyszły. Rodzice myślą, ze swoją nieobecność w domu zrekompensują dzieciom pieniędzmi i prezentami. Zresztą rak jest w kazdej dziedzinie życia. Mało rozmowy, świat wirtualny zawładnął nami. Takie spotkania mają swój klimat i szkoda że ludzie od tego odchodzą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda ! Widzę, że i Ty to dostrzegasz. Życzę Tobie cudownych Świąt ! Niech rodzi się dobro w nas !!!

      Usuń
  20. Wczoraj wspominaliśmy smak wystanych w długich kolejkach pomarańcz i wymarzonych z nosem przy sklepowych szybach prezentów.
    Święta miały właśnie taki smak i zapach. Dźwięki kolęd, często psujące się lampki na choince, a przede wszystkim życzliwość i spotkania. Masz rację Ulu, gdzieś to zagubiliśmy, a tego chyba już nie da się wrócić. Ściskam jeszcze świątecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To, co było nie wróci. My byliśmy dziećmi i też inaczej patrzyliśmy na ten świat. Nie było tego wszystkiego, co jest teraz. Dlatego każdą rzecz człowiek doceniał. Biesiadowało się z rodziną...inaczej było. Pozdrawiam Gabrysiu :))

      Usuń
  21. Wesołych Świąt
    Ja spędziłam Święta sama ,Siostry nawet nie zadzwoniły z życzeniami, to ja zawsze do nich dzwoniłam, do Mamy zadzwoniłam ja......
    Córki spędziły święta poza domem, więc ja nie robiłam kolacji Wigilijnej ,nie ubierałam choinki .....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To przykre , co piszesz. Ja dzwoniłam tuż przed świętami do mojego brata 3 razy - ciągle był numer zajęty. Potem już nie miałam czasu, a brat ani nie oddzwonił ani nie napisał. Wiem, że był w domu. W taki dzień nikt nie powinien być samotny. Trzymaj się kochana :)))

      Usuń

Za każdy komentarz bardzo dziękuję :)))